Saturday 27 August 2011

Mengejar sebuah malam

Assalamualaikum.

Surah al-Qadr (Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang)

1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan
4.Turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.
5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).
                                                                    
                                                                     * * * * * * * * * *

 Alhamdulillah pejam celik dah masuk 27 Ramadhan. macam mana dengan puasa? penuh tak? tak ada alasan uzur bagi seorang lelaki. haha.

 Kadang-kadang aku tak faham. kenapa sesetengah manusia angkuh. maksud aku cuba mencari alasan untuk tidak berpuasa.

 Aku ni bukanlah bagus sangat nak sekolahkan orang. sebab aku mengaku ilmu agama aku masih lagi tak cukup macam separuh buih ditengah lautan. tapi apa yang aku nak sampaikan berasas dan relevan. itu realiti kehidupan yang aku dapat lihat dengan mata aku sendiri.

 Cuma yang aku terkilan mana letaknya agama? mana kepentingan agama tu sendiri. yang aku hairannya bila timbul isu negatif yang membabitkan agama islam ramai yang melatah. (adalah wajib bagi seorang islam membela agamanya). islam katanya, tapi bila nak melaksanakan rukun islam yang ke-3 macam-macam alasan. 

 Dengan muka tak malu boleh pulak melantak secara terang-terangan. muka tebal macam dinding betul. aku tak kisah orang macam ni tak puasa ke tak. sebab itu urusan kau dengan tuhan. at least please show some respect dekat orang yang puasa boleh?

                                                                       * * * * * * * * * *

 Hujung-hujung Ramadhan ni makin berkurang pulak jemaah dekat surau. yang peliknya dekat luar surau bukan main seronok lagi main mercun. jadah apa? selagi tak putus jari selagi tu tak pernah beringat. kan?

 Dalam Ramadhan ada Lailatul Qadr. bukan malam Lailatul Qadr ye. kenapa? sebab Lailatul tu sendiri dah membawa maksud malam kalau ditejemahkan malam-malam Qadr. seperti yang kita maklum Lailatul Qadr berlaku cuma satu malam.



 Malam umpama kita beribadat seribu bulan. umat Rasulullah (selawat dan salam ke atas baginda) tak hidup lama macam umat-umat rasul terdahulu. beribadatlah macam mana sekalipun nescaya kita tak dapat tandingi amalan pengikut rasul terdahulu. itu pun ada lubang-lubang tak sempurna mana pun. astagafirullah.

 Tapi tak ramai nak ambil peduli kejar Lailatul Qadr. hanya satu malam tapi ganjaran umpama seribu bulan. dari segi matematiknya 1 tahun bersamaan dengan 12 bulan. jadi seribu bulan di bahagi dengan 12 bulan adalah bersamaan dengan 83 tahun 3 bulan. kalau diikutkan sangat mustahil untuk umat Rasullulah sempurna ibadatnya sepanjang 83 tahun 3 bulan. kalau ada pun bukan calang-calang orang. subhanallah.

 Malam-malam terakhir macam ni orang lebih suka kejar sale last minute daripada ganjaran Allah yang bernilai seribu bulan. orang lagi sebak bila dengar lagu raya daripada menangis sebab Ramadhan bakal meninggalkan kita.

 Daripada Aisyah r.a. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “ Berusahalah untuk mencari Lailatul Qadar pada malam yang ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.”


No comments:

Post a Comment