Saturday 27 August 2011

Lelaki yang over-react daripada perempuan


Assalamualaikum.

 korang (especially perempuan) pernah terfikir pasal lelaki yang terlampau over-react? menurut kamus dwi-bahasa Inggeris-Melayu aku, Over-react (verb) bermaksud bertindak balas secara keterlaluan. dari segi bahasa mudahnya 'over'.

 Lelaki over yang aku maksudkan ni lebih terarah mengenai perihal kewanitaan. terlampau concern (interest in) pasal perkara yang berkait rapat dengan perempuan lebih dari perempuan tu sendiri. jangan salah faham dengan konsep lelaki lembut pulak. itu lain cerita.

 Apa yang aku nak sampaikan adalah mengenai lelaki normal yang suka buat apa yang perempuan buat. dari sudut lelaki tipikal macam aku agak janggal bila ada lelaki yang tersangat ambil tahu mengenai warna langsir, karpet, gubahan bunga and etc.

 Sangat rare untuk aku jumpa kawan-kawan lelaki macam ni. percaya atau tidak lelaki jenis ni memang wujud. cuma kita tak sedar mengenai kehadiran diorang. 

 Bagi aku lah, guys like them sangat bagus sebab diorang amat teliti dengan benda seremeh macam tu. tapi kalau dah terlampau sangat pun tak boleh jugak. ye tak? sedangkan puan emak tukar langsir baru pun aku tak perasan. haha. inikan pulak nak suggest warna langsir. sebab bagi aku perempuan tu sendiri lebih baik dalam menilai benda-benda macam ni. 

 Mungkin dah memang fitrah lelaki agaknya tak suka nak ber'complicated' bagai. bagi aku selagi benda tu simple aku cuba sesimplekan yang mungkin. tak percaya? cuba tengok handbag adik/kakak atau emak korang. berapa banyak item yang ada dalam tu? purse, compact-powder, segala jenis pedicure dan banyak lagilah. kan? haha. dalam wallet aku cuma ada i/c, kad atm dengan duit. kadang-kadang aku tinggalkan wallet kalau nak keluar. rimas pun ada. padahal nak menapak kedai dekat depan rumah je pun.

 Mungkin ada yang anggap sesetengah perempuan yang sumbat segala jenis item dalam handbag diorang tu macam terlampau nak komplekskan keadaan. yelah kalau aku tengok pun serabut jugak. hehe. jangan marah. tapi sebenarnya aku suka dengan perempuan macam ni. opss. statement disitu.

 Kenapa ya aku cakap macam tu? sebab perempuan macam ni sangat teliti dan peka dengan keadaan sekeliling tak macam lelaki. aku akui dan tersangatlah akur akan keterbatasan aku sebagai lelaki. cuba kau tanya lelaki berapa ramai yang bawak item macam pemotong kuku? daripada sepuluh orang aku rasa semua tak bawak. kahkahkah. sebaliknya cuba kau (lelaki) tanya perkara yang sama dekat perempuan. itu adalah hakikatnya. kan? benda seremeh macam tu yang boleh bagi impak dekat diri pun kita (lelaki) tak pernah fikir. tak tercapai di akalmu. hah!

 Berbalik pasal lelaki yang over-react pulak aku rasa perwatakan dia lebih kurang sama dengan perempuan. perwatakan tak sama dengan ciri-ciri. boleh? aku tak rasa perempuan akan annoying bila berhadapan lelaki jenis macam ni. kan? kalau dari segi ketelitian aku pulak. aku lebih teliti pasal hal yang berkaitan dengan hal kelakian. contoh paling mudah bila nak beli kasut futsal. aku akan pandang tiga benda jenama, design dan harga. tapi perempuan mesti fikir macam ni pulak. 

''kenapa nak beli mahal-mahal sangat kasut futsal tu? padahal sepak bola je pun''

 Nampak tak permainan dia dekat situ? 

 Lelaki macam aku lebih suka fikir perkara macam tu. karang kalau aku over-react pasal isu warna kain langsir nanti puan emak cakap aku meroyan pulak. kahkahkah.

p/s: kalau lelaki kuat membebel macam mana pulak? :P

No comments:

Post a Comment