Tuesday 6 September 2011

Cinta atau tanggungjawab yang datang dulu?

Assalamualaikum.

 Pernah bercinta? ataupun sedang bercinta? setulus manakah cinta anda? seikhlas manakah cinta si dia? adakah cinta anda jenis cinta monyet? cinta muka buku? cintailah sungai kita? deng! *apahal dengan aku ni? hah!

 Aku cuma tanya je tak ada kaitan dengan apa yang aku nak sampaikan ni. bajet macam Dr. Leb (Love) pulak. waklu Dr. Leb! kahkahkah.

 Entah-entah Dr. Leb tu pun tengah terkial-kial mencari-cari jugak dia punya pasangan. who knows right? dia punya cerita pasal cinta macam expert je. sembang kencang, cang!cang! cang! haha.

 Dekat sini aku bukan nak cerita pasal manusia bergelar Dr. Leb hatta celah mana dia dapat phd cinta tu pun aku tak nak amik peduli. lantak pi kat dia. hehe. pernah bandingkan perkahwinan orang dulu-dulu dengan orang sekarang? maksud aku orang dulu-dulu tu macam atuk dan nenek kita (sebagai contoh). hairankan kebahagian diorang kekal hingga akhir hayat. bila dilihat pada trend masyarakat sekarang kahwin tak sampai setahun dua terus bercerai (segelintir).

 Aku ni tak ada lah pulak nak cakap aku hebat bercerita pasal kahwin. haha. cuma aku terfikir. dan segala apa yang ada di dalam minda aku cuba terjemahkan dalam blog tak ada lah melilau hilang. berbalik kepada apa yang cuba aku sampaikan yang mana menjadi keutamaan dulu cinta? ataupun tanggungjawab?


''kau ni pun satu mestilah cinta datang dulu, kalau tak macam mana diorang nak kahwin'' -mak cik Toekk.

 Yup. memang betul apa-apa pun cinta kena datang dulu. macam sesetengah orang yang bercinta. atas nama cinta lahir anak yang tak ada nasab keturunan (gejala sosial). si bapak yang keparat tak tahu nak bertanggungjawab hilang entah kemana. si ibu buntu memikirkan jalan penyelesaian. akhirnya dibuang saja anak yang tak berdosa di depan surau dengan harapan ada insan yang sudi untuk menjaga anak itu.

 Kalau dia buat macam tu? kalau si ibu main campak dalam tong sampah? macam mana? dah lah berzina, lahir anak luar nikah dan mungkin jadi pembunuh!

 Tapi betul ke cinta mesti datang dulu? setidaknya pun cinta seharusnya digandingkan dengan tanggungjawab. barulah betul kalau setakat perhubungan itu bersandarkan cinta aku rasa tak kemana pun.

Cinta urusan hati, hati urusan Allah.

 Kalau ikut cerita orang tua-tua. pasangan diorang dijodohkan oleh ibu bapa masing-masing. masa tu istilah cinta muka buku pun memang tak ada. kan? adakah mereka saling mengenali pada waktu tu? henpon pun tak ada jauh sekali nak twit twit bagai. tapi boleh je kekal sampai ke hari ini? itulah namanya tanggungjawab! maknanya si atuk dan si nenek tadi dah tahu apa yang harus mereka lakukan. ketepikan soal cinta dan jalankan tanggungjawab sebagai suami isteri.


''takkan terus nak ketepikan soal cinta?'' - pak cik Ngui.

 Cinta itu datang sendiri dan buktinya orang dulu-dulu anak sampai dua belas! hah! tapi tu dulu sekarang dah lain. jarang aku dengar orang zaman sekarang jodoh ditentukan oleh keluarga mereka. tapi aku tak bermaksud untuk menyangkal. ada je pasangan yang ditentukan jodohnya oleh ibu bapa mereka. tapi sangat jarang untuk kita dengar.

 Orang zaman sekarang lebih mengutamakan cinta daripada tanggungjawab. apa yang dimaksudkan dengan aku tanggungjawab tu? macam contoh yang aku bagi pada permulaan entri aku ni. kalau betul si lelaki cinta terhadap si perempuan tu aku rasa dia akan cuba menjadi lelaki bertanggungjawab untuk tidak merosakkan perempuan yang belum dinikahinya tu.

 Kalau betulah si perempuan tadi cinta dekat si lelaki tu dia pun ada tanggungjawab untuk mengatakan tidak kepada perbuatan terkutuk macam tu. tanggungjawab apa? tanggungjawab seorang muslim.

 Bercinta tapi tak ada sifat tanggungjawab. sangat parah.

 Kawan aku pernah cakap, kalau rasa diri belum bercinta baik jangan cuba tunggu je jodoh datang sebab jodoh ni tak tahu macam mana dia bakal berlaku dekat kita. entah-entah anak jiran depan rumah kita yang tak pernah bertegur sapa tu yang bakal kita kahwin. memang seronok kalau bercinta itulah orang yang kita sayang kalau bandingkan Aaron Aziz dengan pakwe sendiri. pakwe sendiri lagi encem! haha. once, bila kau dah putus macam-macam kena ungkit dia punya rasa bila putus tu macam tak boleh terima. time tu mulalah mencari-cari sejadah, baca al-Quran buat solat sunat taubat. dulu masa bercinta lalai nak ingat DIA.

 Apa yang aku mengarut ni? deng! teringat pulak kisah membe aku dekat matrik dulu. haha. tak baik cerita keaiban orang. ingat tau blog blog jugak tapi jangan sampai jadikan blog tempat untuk membuka keaiban orang. tak nak! tak nak! tak nak! :)

No comments:

Post a Comment