Friday 2 September 2011

Duit raya bukan ukuran.

Assalamualaikum.

 Macam mana dengan raya? berapa kepuk dapat duit raya? mesti berkepuk-kepuk! tak puas hati!. untunglah ada orang sudi nak hulur sampul yang berisi duit kan?

 Kalau dulu aku beraya dengan bersusah payah semata-mata nak kumpul duit raya yang tak berapa nak ada tu. segala jenis biskut dalam balang tu aku makan nak jaga hati tuan rumah punya pasal. nanti apa pulak diorang cakap datang beraya sebab nak duit raya. itulah tujuan sebenar kami mak cik pun. hah!  tapi sekarang, duit raya yang cari aku. nampak sangat aku bukan mata duitan. kan?

Dah orang kasi takkan aku nak tolak. jangan lah nak berdalih buat alasan macam ni.

''eh takpe lah mak Long/mak Ngah/mak Lang etc. orang dah besar lah buat apa nak kasi duit raya''

 Alasan yang sangat cliche. lepas tu dengan muka yang tersipu-sipu malu duit raya yang dihulur tadi di ambil dengan sopan seraya berkata ''selamat hari raya mak Long/mak Ngah/mak Lang etc.'' ingat aku tak tahu? sila ambil serkup kepala sekarang kita serkup muka ramai-ramai. aku pun sama sebenarnya. kahkahkah.

 Keluarga belah incik abah aku ada dalam 12 orang adik beradik. cuba bayangkan kalau tiap seorang bagi aku RM100. tambah duit sikit boleh angkat iPad. pandai jugak aku berkalkulus ni. tapi aku kena terima hakikat duit raya aku tahun ni cuma RM17 sila jangan gelak. tak boleh angkat iPad janji boleh angkat GCB apa?

 Dulu aku kira duit siap meniarap atas lantai lagi. asingkan duit ikut warna  kalau boleh biar se'pattern' baru nampak kacak duit tu. maksud aku kalau susun duit tu biar satu side semua gambar incik sultan yang segak bertengkolok. hah!

 Kalau orang dah kasi duit raya terima ajelah. jangan nak buat muka suci sangat. orang kasi sebab dia hargai kita. kalau taknak boleh bank-in dekat aku. tahulah aku nak membelanjakannya. haha!

kredit: Gugel

 A few days ago. tak salah aku hari raya yang ke-2. tengah aku cakap dengan sepupu. tiba-tiba anak buah mencelah.

''duit raya ni Aiman nak beli kereta dengan al-Quran''

 Suasana menjadi sepi kami berdua saling berpandangan. deng! makan dalam siot!. 

 Kalau aku tengah kunyah biskut raya time tu mau tersedak. you guys (lelaki) aku nak tanya apa korang buat dengan duit raya tu? I mean when you guys kecik-kecik dulu?. kalau perempuan tu boleh consider lah lagi. benda pertama dalam kepala otak  mesti nak angkat segala jenis permainan. paling top kereta kontrol. nampak tak pemikiran seorang lelaki? sekali lagi deng! haha.

 Bila dah besar macam ni tak terdetik pun aku nak fikir pasal duit raya. kalau ada aku ambil sambil melemparkan senyuman macam ni :)

 Hari raya yang bermakna bagi aku bukan terletak berapa jumlah wang yang ada dekat dalam sampul raya. tapi waktu macam ni lah kau nak kenal rapat saudara-mara kau baik belah abah ataupun belah mak. cuba tanya budak-budak zaman sekarang kenal tak diorang dengan saudara-mara diorang sendiri? aku tinggalkan persoalan dekat situ.

p/s: aku mixed rupanya. separuh jawa dan separuh melayu. moyang belah incik abah asal dari Jogjakarta. tapi haram sepatah jawa aku nak faham.oh ada satu, kabare? 

patutlah ada iras-iras Afghan. sigh.


No comments:

Post a Comment